Talouspalveluiden kysyntä kasvaa kovaa vauhtia

Teksti: Maarit Seeling Teksti on julkaistu alun perin Ilta-Sanomien Oma talous -liitteessä.

Talouden tunnuslukujen tulkitsemisessa yrittäjän apuna on ammattilainen.

Täyden palvelun tilitoimisto Homeroksessa asiakkaalle nimetään aina oma yhteyshenkilö, varamies ja tiimi. Näin varmistetaan palvelun pelaamien myös lomien tai sairaustapausten aikana.

– Asiakkaamme tietävät aina, kuka tai ketkä juuri hänen asioitaan hoitavat. Selvitämme yrityksen todelliset tarpeet, ja ehdotamme sen mukaan ammattilaistemme joukosta sopivinta yhteyshenkilöä. Lopullisen valinnan tekee asiakas, kertoo Homeros Oy:n toimitusjohtaja Helena Karppelin.

Nykyään yritykset etsivät tilitoimistolta paljon muutakin kuin vain kirjanpitoa. Yhtenä syynä kehitykseen Karppelin ja Homeroksen talouspäällikköpalveluista vastaava Justus Salminen pitävät itsensä työllistämisen ja mikroyrittäjyyden yleistymistä.

Yrittäjä voi edustaa oman alansa huippua, mutta hänellä ei välttämättä ole talouden tunnuslukujen tulkitsemistaitoja.

– Talouspäällikköpalvelun vuokraaminen on varteenotettava vaihtoehto. Etenkään toiminnan alkuvaiheissa yritykseen ei välttämättä kannata palkata täyspäiväistä talousasiantuntijaa, Salminen toteaa.

Miten löytää olennainen?

Homeroksen asiakkaat ovat yhden henkilön toiminimistä aina 40 miljoonan vuotuista liikevaihtoa tahkoaviin yrityksiin.

Talouspalveluiden kysyntä on Karppelinin ja Salmisen mukaan selvästi lisääntynyt viime vuosina. Yritysjohto haluaa päätösten tueksi konkreettisia faktoja.

– Pystymme kertomaan, mitä talouden tunnusluvut ja raportit kertovat trendeistä, muutostarpeista ja tulevaisuuden kehityssuunnista. Kuten sloganissamme todetaan, numeroista syntyy tarinoita. Dataa on tuhottomasti ja vaaditaan ammattilaista löytämään olennainen kaikesta massasta, Salminen toteaa.

Yhä useammin yrittäjät haluavat apua myös verotukseen liittyvissä asioissa.

– Niin pientä yritystä ei olekaan, että ei verokonsultointia tarvitsisi! Yrityksiä koskevat myös monet erilaiset määräpäivät, joita kaikkia yrittäjä ei itse välttämättä ehdi selvitellä, Karppelin lisää.

Arjen haasteet etätöissä

Etätöiden yleistyminen on saanut Homeroksen kiinnittämään erityistä huomiota henkilöstönsä jaksamiseen. Kehittyneitten sähköisten työkalujen ansiosta etätöihin siirtyminen ei sinällään ollut iso harppaus.

Yhteishengen ylläpitämiseksi Homeroksessa on otettu käyttöön viikoittaiset Teams-palaverit ja -kahvihetket, joiden aikana on päässyt vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa. Lisäksi yhtiö tarjoaa perinteisten kulttuuri- ja liikuntaetuuksien rinnalle kaikille yhteisiä etäjumppia työpäivän aikana.

– Arjen ergonomia on haaste näin etätyöaikana. Olemme parhaamme mukaan huolehtineet, että työntekijöidemme työvälineet ovat kunnossa ja jokainen pärjää myös etätöissä, Karppelin ja Salminen summaavat.